Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan ga je hiermee akkoord. Lees onze gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring voor meer informatie.
Sluit

SVH start grote wervingscampagne voor nieuwe studenten en medewerkers in de horeca

21 apr. 2021

SVH: Het is nú tijd voor een positief geluid

Nu de terrassen weer open mogen is het tijd om er met positieve energie tegenaan te gaan. Woensdag 21 april 2021 start Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), het grootste kenniscentrum voor de horeca, de landelijke wervingscampagne ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca’ om mensen enthousiast te maken voor een opleiding of baan in de horeca. Grote namen uit de horecabranche als sterrenchefs Soenil Bahadoer, Jonathan Zandbergen, Dennis Huwaë en tv-chef en horecadocent Mounir Toub supporten de campagne in de zoektocht naar nieuwe studenten en medewerkers voor de horeca. De personeelskrapte van vóór de coronacrisis speelt een belangrijke rol in de campagne: de vraag naar horecapersoneel is groot. Er staan veel vacatures en stageplekken open. Dit kan mogelijk voor problemen zorgen bij horecaondernemers nu de terrassen weer open mogen na de maandenlange lockdown. Alle reden om de horeca te helpen en een campagne te starten.

Enorme kansen in de horeca

‘Voor de crisis begon was er al een personeelstekort in de horeca. Toen waren er ongeveer 466 duizend mensen werkzaam in de horeca. Nu is dit aantal teruggelopen naar ongeveer 340 duizend werknemers’, aldus Ricardo Eshuis, directeur van SVH. Nu de terrassen weer open mogen is er een groot tekort aan horecapersoneel. Toch is Eshuis positief: ‘De horeca is hot. Als de lockdown ons íéts geleerd heeft, dan is het wel hoe gewenst en gewild de horeca is. We kunnen ons blindstaren op cijfers en blijven roepen hoe moeilijk het is: één op de vijf medewerkers heeft in de crisis de horeca verlaten, we komen duizenden mensen tekort en er stromen minder studenten de opleidingen in. Allemaal waar. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg: een negatief gevoel over personeelstekorten, een tekort aan vakkrachten en een dalend aantal studenten.’ Volgens Eshuis is de horeca geen krimpsector. ‘Integendeel: er is helemaal geen economische oorzaak van de crisis.' Daar voegt sterrenchef Soenil Bahadoer aan toe: ‘Nu het weer mag, gaan we vlammen met z’n allen, want heel Nederland kijkt ernaar uit om in de watten gelegd te worden. Dus alle gemotiveerde toppers zijn welkom in de horeca!’

Ga voor gaaf, ga voor de horeca!
SVH is daarom de landelijke wervingscampagne ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca’ gestart. ‘Afgelopen maart bevonden we ons op het absolute dieptepunt van de crisis; het was echt tijd voor een positief geluid’, aldus Eshuis. Met de campagne wil SVH mensen enthousiast maken voor de horeca. Het belangrijkste van de campagne is laten zien hoe gaaf werken en leren in deze branche is. De campagne is dan ook gericht op toekomstige studenten en medewerkers. Sterrenchef Jonathan Zandbergen: ‘Samen met docenten, opleiders, studenten, ondernemers en medewerkers uit het vak willen we uitdragen hoe gaaf een carrière in de horeca is. Iedereen met een hart voor de horeca kan meedoen aan de campagne.’

In een speciale toolkit op www.gavoorgaaf.nl zijn campagnebeelden en video’s gratis te downloaden die iedereen kan gebruiken op eigen social media en andere kanalen. Tv-chef en horecadocent Mounir Toub: ‘We gaan heel Nederland laten zien wat de horeca en het horecaonderwijs te bieden hebben. Voor ieders kunnen, passie, interesse en ambitie. Met volop mogelijkheden voor ontwikkeling, opleiding, doorgroeien, carrièrestappen en loopbaankansen. Van studiekiezers, starters, mensen die werk zoeken tot bij-, her- en omscholers. Van strandtent tot sterrenzaak. Iedereen is welkom!’

Ricardo Eshuis: ‘Met ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca’ willen we het positieve gevoel dat bij de horeca hoort uitdragen. Het geluksgevoel organiseren en overbrengen: dat is wat we doen in de horeca. Geluksmakelaars: daar zoeken we nú de juiste mensen voor!’

Speciale toolkit om campagne uit te dragen
SVH heeft een speciale toolkit ontwikkeld voor scholen, opleiders, docenten, studenten, ondernemers, medewerkers, branchepartijen, (toe)leveranciers en iedereen met een hart voor de horeca. In deze toolkit is shareable content te vinden zoals social media afbeeldingen en campagnevideo’s in allerlei formaten én filters voor op Instagram die iedereen mag gebruiken en inzetten op eigen kanalen!

SVH - Ga voor gaaf, ga voor de horeca from Stichting Vakbekwaamheid Horeca on Vimeo.

 

 

Deel dit artikel via

Lees verder

22 apr. 2021
SVH Meest positieve bedrijf van Nederland en wint BID Positivity Award

SVH is op 22 april 2021 uitgeroepen tot Meest positieve bedrijf van Nederland door het publiek en de vakjury van de BIG Improvement Day (BID) Positivity Awards. Uit handen van juryvoorzitter Ali B ontving Ricardo Eshuis, directeur SVH, de Award op het kantoor van de BIG Improvement Day in Den Haag.

Eetbare kunstwerkjes, daar staan wij achter.